/, Μπλαχάβα/«Γύρω από τη γύρη»

«Γύρω από τη γύρη»

Γράφει η Χριστίνα Μπλαχάβα

christina.blach@agrigate.gr

 

Η γύρη συλλέγεται από τα φυτά που έχουν άνθη και είναι τα αρσενικά αναπαραγωγικά κύτταρα των φυτών (γυρεόκοκκοι). Οι γυρεόκοκκοι βρίσκονται στους ανθήρες των στημόνων και μεταφέρονται στη συνέχεια στον ύπερο, για να γίνει η γονιμοποίηση του άνθους. Οι μέλισσες αφού συλλέξουν την γύρη, την αποθηκεύουν στην κυψέλη, δίπλα στο γόνο για να τον τρέφουν, προσθέτοντας στη συνέχεια κι άλλες ουσίες που παράγουν οι ίδιες. Γι’αυτό η γύρη αλλιώς ονομάζεται και «ψωμί των μελισσών».

Τα κύρια συστατικά από τα οποία αποτελείται η γύρη είναι τα λιπίδια, τα σάκχαρα, οι πρωτεΐνες, οι βιταμίνες, τα καροτενοειδή, τα αμινοξέα και οι πολυφαινόλες (φλαβονοειδή και υδατάνθρακες). Είναι εξαιρετικά σημαντική τροφή για τις μέλισσες, αλλά και για τον άνθρωπο αποτελεί προϊόν «υψηλής προστιθέμενης αξίας». Πολύ σημαντικό είναι το γεγονός ότι η γύρη περιέχει περίπου 40% πρωτεϊνη και αυτό την καθιστά την τροφή που είναι πιο πλούσια σε πρωτεΐνη από οποιαδήποτε άλλη πηγή ζωϊκής προέλευσης.

Οι μελισσοκόμοι συλλέγουν γύρη στο τέλος της άνοιξης και αρχές καλοκαιριού, μέσω της χρήσης γυρεοπαγίδας. Στο εμπόριο, τρεις είναι οι μορφές που μπορεί να συναντήσει κανείς: νωπή γύρη, αποξηραμένη και σε ταμπλέτες. Αναμφίβολα, όσο μικρότερη είναι η επέμβαση και η επεξεργασία της αρχικής της μορφής τόσο περισσότερο διατηρεί τα συστατικά της. Η αποξηραμένη γύρη, λόγω της επεξεργασίας της, δεν χρειάζεται συντήρηση στο ψυγείο, όμως τα θρεπτικά συστατικά της, μπορεί να μειωθούν μέχρι και 30-40%. Σε αντίθεση με την νωπή γύρη, που διατηρείται στο ψυγείο, αλλά και στην κατάψυξη για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.

Η γεύση της γύρης δεν είναι σταθερή, μπορεί να διαφέρει ανά χρονιά, και αυτό συμβαίνει λόγω του ότι εξαρτάται από τα λουλούδια από όπου προέρχεται. Αν για κάποιους η γεύση της είναι δυσάρεστη, μπορεί να αναμειχθεί με γάλα, γιαούρτι, μέλι, χυμό ή ακόμα και να προστεθεί σε κάποια σαλάτα, κάτι που όμως δεν ισχύει για τον βασιλικό πολτό. Η ημερήσια δόση που προτείνεται είναι 1 κουτάλι της σούπας για τους ενήλικες και 1 κουταλάκι του γλυκού για τα παιδιά. Η πρόσληψη της, όμως, καλό θα ήταν να ξεκινήσει από μικρότερες ποσότητες μέχρι να συνηθίσει το στομάχι και ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε οργανισμού. Για την μορφή ταμπλέτας, προτείνεται 1 ταμπλέτα κάθε πρωί ή 1 μικρό κουταλάκι του γλυκού για αποξηραμένη γύρη.

Γιατί είναι σημαντικό όμως κάποιος να καταναλώνει γύρη;

Εδώ ακριβώς θα αναφερθούν όλες οι εξαιρετικά θεραπευτικές ιδιότητες που έχει για τον ανθρώπινο οργανισμό η κατανάλωση της. Η γύρη λοιπόν:

  1. Καλύπτει τις ανάγκες του οργανισμού σε βιταμίνες, μέταλλα και αμινοξέα.
  2. Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.
  3. Εξουδετερώνει τοξίνες, περιβαλλοντικούς ρύπους. Βελτιώνει την υγεία και την ευημερία.
  4. Βοηθάει στη εποχιακή τριχόπτωση.
  5. Καταπραΰνει παθήσεις του δέρματοςκαι βοηθάει στην κυτταρική αναγέννηση.
  6. Υποστηρίζει το καρδιαγγειακό σύστημα.
  7. Αυξάνει τη σεξουαλική ικανότητα, ενώ βοηθάει και στα προβλήματα υπογονιμότητας.
  8. Περιορίζει σημαντικά τα προβλήματα της εμμηνόπαυσης.
  9. Μειώνει την υψηλή πίεση αίματος και αναπαράγει τα ενδοθηλιακά αρτηριακά κύτταρα.
  10. Μειώνει τα επίπεδα χοληστερόλης και αυξάνει τα επίπεδα της καλής χοληστερόλης(HDL).
  11. Βελτιώνει τις εγκεφαλικές λειτουργίες.
  12. Βοηθάει στα γαστρεντερικά προβλήματα.
  13. Βοηθάει την πέψη.
  14. Οι φυσικά ισορροπημένες ποσότητες βιταμινών, ιχνοστοιχείων και αμινοξέων που περιέχει, προσδίδουν στον άνθρωπο ισορροπία και αρμονία, μειώνοντας τη νευρικότητα.
  15. Ρυθμίζει το μεταβολισμό στον ανθρώπινο οργανισμό.
  16. Έχει αντιβακτηριδιακές, αντιφλεγμονώδεις, αντιοξειδωτικές και αντιβιοτικές ιδιότητες.
  17. Διαθέτει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα για την παραγωγή των φυσικών αντικαταθλιπτικών του οργανισμού.
  18. Είναι ιδανική τροφή για άτομα με αναιμία, καθώς περιέχει σίδηρο που είναι πολύ σημαντικός για τη σύνθεση αιμοσφαιρίνης.
  19. Βοηθάει το αναπνευστικό σύστημα (ακόμα και σε εποχικές αλλεργίες).
    Οι αλλεργικές επιθέσεις που προκαλούνται από τη γύρη παράγονται από την ανεμόφιλη γύρη, και όχι από τη γύρη που συλλέγεται από τις μέλισσες (εντομόφιλη). Η γύρη μπορεί να χορηγηθεί με ασφάλεια ακόμη και σε άτομα που είναι επιρρεπείς στις αλλεργίες, όπως αλλεργική ρινίτιδα, καθώς και όσους υποφέρουν από συνήθεις παρενέργειες. Οι αλλεργιογόνες ιδιότητες εξουδετερώνονται  από το νέκταρ και τα ένζυμα που εκκρίνονται από τις μέλισσες!
  20. Βοηθάει στον προστάτη, στις αιμορροίδες, στις ορμονικές διαταραχές, στην κακή λειτουργία παγκρέατος και ήπατος.
  21. Επειδή είναι μια τροφή πλούσια σε πρωτεΐνη,  είναι πολύ σημαντική για όσους γυμνάζονται, αλλά και για όσους χρειάζονται περισσότερη ενέργεια στην καθημερινότητά τους. (Αν την καταναλώσετε με άδειο στομάχι πριν το φαγητό βοηθάει στις καύσεις, ενώ αν την καταναλώσετε μετά το φαγητό βοηθά στην αύξηση της μυϊκής μάζας του σώματος).

Η γύρη προσδίδει ενέργεια σε σύντομο χρονικό διάστημα, όμως όλες οι ευεργετικές της ιδιότητες απαιτούν λίγη παραπάνω υπομονή για να είναι εμφανείς. Σε ένα διάστημα 2-4 μηνών κατανάλωσης, θα έχει κάνει το θαύμα της!

Άλλωστε αξίζει την υπομονή, αν αναλογιστούμε ότι μία μέλισσα πρέπει να εργάζεται 8 ώρες/μέρα για 1 μήνα για να καταφέρει να συλλέξει 1 κουτάλι της σούπας γύρη…

 

Υ.Γ. Ο τίτλος του άρθρου είναι εμπνευσμένος από το Βιβλίο «Γύρω από τη γύρη» του Μπίκου Θ.

Πηγές:

www.el.wikipedia.org 

www.melissokomianet.gr

www.diaitologos-koura.gr

www.iefimerida.gr

www.clickatlife.gr

By | 2018-11-20T07:55:01+00:00 20 Νοεμβρίου 2018|Categories: Αρθρογραφία, Μπλαχάβα|Tags: |Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο «Γύρω από τη γύρη»